Måndags middag

Middagen idag blev marinerad fläskfile med fetaostkräm och potatisbakelse. Det var riktigt gott och lite lyxigt att äta på en månadag.
DSC_0572[1]Jag började med att skiva 500 g fläskfilen som jag marinerade i Santa Marias Allround marinad och lite rosted garlic and pepper. Lät köttet ligga i ungefär 2 timmar.
När det var dax att göra maten så skalade jag 5 medelstora potatisar och skivade den. La den i portionskålar som jag smörat innan. Saltade och pepprade och hade på lite smält smör. La även några klickar hemmagjort vitlökssmör på toppen och så satte jag in dom i mitten av ungen  på 200 grader i ca. 30 minuter.
Såsen gjorde jag på 2 dl creme fraiche, 1 tsk majonnäs, 1 vitlöksklyfta som jag pressade, 50 g fetaost och lite spad. Mixade samma allt till en slät sås. Smakade av med peppar.
Stekt köttet gjorde jag i grillpannan.
Sen var det bara att hugga in. Smaklig måltid!

Lämna en kommentar